الانتقال الى المحتوى الأساسي

كلية علوم الانسان والتصاميم

 

جدول المقررات الاختيارية
Compulsory courses


اســـــــم المقرر الرمز/ الرقم CODE/ NO.  
عدد الوحدات
الوحدات المعتمدة المتطلبات السابقة توصيف المقرر 
نظري  عملي  تدريب 

صحة الطفل وتغذيته

Child Health and Nutrition

د ط 233 CHS 233 3 - - 3 -

يتضمن هذا المقرر بعض الإحصاءات الحيوية التي تلقي الضوء على المشكلات الصحية والغذائية للطفل مع التعرف على هذه المشكلات والتي تجابه معلمة الروضة وكيفية التعامل معها والعناية بتغذية طفل ما قبل المدرسة وصحته
The course contains some vital statistics that shed light on health and nutritional problems of children. Identification of such problems helps the teacher to face and deal with these problems and take care of preschooler’s nutrition and health.

مناهج بحث في الطفولة

Scientific Research in Early Childhood

د ط 311 CHS 311 3 - - 3 -

يتضمن هذا المقرر تدريب الطالبة على أهم مهارات البحث العلمي في مجال الطفولة، وخاصة طرق ملاحظة الأطفال وكيفية تحديد مشكلة ما والأسلوب العلمي لتتبع هذه المشكلة وإيجاد الحلول الممكن لها
The course includes training students and developing their skills in using the most important scientific research methods in the field of childhood. Students will use observation method which helps them to identify the problem and choose the best scientific method to solve it and find possible solutions.

مهارات التفكير

Thinking Skills

د ط 312 CHS 312 3 - - 3 -

يتضمن المقرر التعريف بدورة التفكير، وعملياته، وأنماطه السبعة، ومبررات تعليمه، وتنميته عند الاطفال. كما يتضمن الاستراتيجيات الحديثة لتعليم مهارات التفكير، مع عرض لأهم نماذج التفكير وسبل ومهارات اكتسابها، مثل نموذج التفكير الناقد، ونموذج التفكير الابداعي، ونموذج التفكير السابر ونموذج حل المشكلات، مع التركيز على أدوار المعلمة في تنمية الأنواع المختلفة لمهارات التفكير ودمجها في العملية التعليمية بمنهج الروضة
The course identifies thinking phases, processes, and its seven patterns. It highlights the importance of enhancing children's thinking's skills through teaching at preschool age. Students will be exposed to diverse thinking models

الاختلاف والتنوع في الطفولة المبكرة

Gender Matters in Early Childhood Education

د ط 313 CHS 313 2 - - 2 -

يتضمن المقرر التعريف بالاختلافات بين الجنسين من الناحية النفسية والاجتماعية. كما يتناول، بالتفصيل، الاختلافات الخلقية والعقلية بين الذكور والإناث. ويعرف الطالبة على كيفية التعامل مع كل جنس بحسب طبيعته وكيفية تقديم المعلومات لكل من الجنسين لتحقيق أكبر فائدة للتعلم.
The course discusses the concept of diversity and difference including psychological, social, and mental differences between genders and their learning strategies. It also addresses other aspects of diversity in childhood as learning and teaching in unbiased setting regardless all the social, individual, and cultural differences among children.

قراءات باللغة الإنجليزية

Readings in Early Childhood in English

د ط 316 CHS 316 2 - - 2 HHM 315

يتضمن المقرر دراسة باللغة الانجليزية لبعض الدوريات العلمية والكتب والمقالات والمجلات والبرامج التعليمية والمؤسسات في مجال دراسات الطفولة ويشمل ذلك الفئات الخاصة والموهوبين للتعرف على المزيد من المصطلحات العلمية الخاصة بالتخصص من خلال الاطلاع على المفاهيم والموضوعات المرتبطة به،والتدريب على التعبير باستخدام المصطلحات اللغوية في كتابة التقارير والأبحاث العلمية
The course contains studying materials of early childhood and periodicals, books, articles, educational programs and institutions in English, including special education. It aims at enriching students' vocabulary related to childhood education through studying concepts and related subjects. Practice of related vocabulary will be demonstrated through the writing of reports and research.

صحة البيئة والمجتمع

Public Health & Environmental Issues

د ط 332 CHS 332 3 - - 3 -

يتضمن هذا المقرر المفاهيم الرئيسية للصحة وعلاقتها بالبيئة والعوامل التي تؤدي إلى انتشار الأمراض ودور البيئة في ذلك، وكذلك أساليب وطرق نشر الوعي الصحي والبيئي من خلال الروضة والمعلمة.
The course contains information related to the main principles of community health and their relation to the environment. It will discuss major environment health problems and the role of different factors in spreading out these problems and diseases throughout the community. Also the course will introduce methods of preventing these diseases at preschool centers.

برامج رياض الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة

Programs for Children with Special Needs

د ط 342 CHS 342 3 - - 3 CHS 341

يتناول هذا المقرر التعريف ببرامج رياض الأطفال أهدافها، أنواعها، والإلمام بالأهداف التربوية وتحديد مستوياتها والتدريب على تصميم وتقويم برامج لأطفال الرياض .

أسس التعامل مع أهالي الأطفال من ذوي الاحتياجات الخاصة

Dealing with Parents with Special Needs

د ط 343 CHS 343 3 - - 3 CHS 341

يتضمن المقرر التعريف بأهمية بناء علاقة متينة مع أهالي الطفل من ذوي الاحتياجات الخاصة مبدأها الاحترام المتبادل، كما يتضمن التعرف على الأساليب والأسس الصحيحة في التعامل مع الأهالي لدفعهم للتعاون لتنفيذ الخطط التربوية الفردية الخاصة بالطفل لتنمية قدراته.
The course provides a brief overview of the basics and theories of the kindergarten curriculum for children with special needs. The course provides a critical review of kindergarten programs in terms of standards and indicators that are suitable for the learning environment. Students learn the basis of criticism of the programs and the principles of assessment and modification to suit the needs of children.

اللغة ومهارات الاتصال للأطفال من ذوي الاحتياجات الخاصة

Language and Communication Skills for Children with Special Needs

د ط 344 CHS 344 3 - - 3 CHS 341

The course addresses the natural development of language and communication skills and the problems of language communication among children. The focus of will be on understanding the related social factors; which facilitate and increase effective communication processes and increase language acquisition capabilities.

خدمة مجتمع

Community Service

د ط 420 - - - 80 2 -

يتضمن هذا المقرر تدريب الطالبة على المهارات الشخصية والمهنية التي يتطلبها سوق العمل في المجتمع من خلال العمل التطوعي في مؤسسات المجتمع المعني برعاية الطفولة، كما يتضمن تدريب الطالبة على إعداد تقارير تشمل معلومات عن المؤسسات المختلفة في المجتمع، والفئات التي تستفيد من الخدمات ونوعية الخدمات المقدمة وأساليب تقديمها
The course introduces students to the personal and practical skills required by the community service job market in childhood institutions. It trains students to write reports on different community institutions, benefited people, and types and styles if community services.

استخدام الحاسوب في رياض الأطفال

Computer Utilization in Preschool

د ط 422 CHS 422 3 - - 3 3

يتضمن هذا المقرر التعريف بالنظريات التي تناولت التعليم المبرمج والذاتي، مع الإلمام بأنواع البرامج المتعددة المستخدمة في الحاسوب لأطفال الرياض، وبالمواقع الخاصة بمرحلة الطفولة على شبكة المعلومات، أيضا يشمل المقرر التعرف على استخدام الحاسوب لتنمية التفكير الابتكاري لطفل الروضة، كما سوف يتعرض المقرر إلى إعداد وتصميم أنشطة وبرامج يمكن لمعلمة رياض الأطفال استخدامها لتعزيز دور التكنولوجيا في مرحلة الطفولة.
The course defines the theories that deal with programmed and self learning. It familiarizes students with multiple types of kindergarten computer programs and with the sites of childhood affairs on the network.

كتب الأطفال

Children’s books

د ط 423 CHS 423 3 - - 3 -

يتناول هذا المقرر التعرف على أهمية كتب الأطفال و دورها الإيجابي في تربية الطفل، كما يتناول خصائص كتب الأطفال و اختيارها بما يتناسب و عمرهم.
The course deals with the importance of children's books and their positive role in child education. It also deals with the characteristics of children's books and how to choose books to read for different age groups.

منظمات وتشريعات الطفولة

Children’s Organizations and Lows

د ط 424 CHS 424 3 - - 3 -

يتضمن المقرر التعريف بالمنظمات الدولية والاقليمية والمحلية المعنية بحقوق وتشريعات الاطفال وتقديم الخدمات وأوجه الرعاية المتنوعة لهم سواء كانوا أسوياء أو غير ذلك. ويتعرض المقرر إلى التعريف بالهيكل التنظيمي والبنائي والوظيفي لتلك المنظمات، مع التركيز على قضايا وحقوق الطفل وكيفية التوعية بها لدى الطفل والقائمين على تربيته، والعمل على تطبيقها في مرحلة الطفولة. بالإضافة إلى التعريف بأهمية العمل التطوعي في المؤسسات التابعة لتلك المنظمات في إطار مفهوم الشراكة المجتمعية.
The course includes the definition of international, regional and local organizations concerned with the rights and laws of children and the provision of services and various forms of care to them, whether equal or otherwise. The course deals with the definition of the organizational, structural and functional structure of these organizations, focusing on the issues and rights of the child and how to raise awareness among the children and to implement them in childhood in addition to the importance of volunteering in the institutions of these organizations within the framework of the concept of community partnership.

النظريات الحديثة لدراسات الطفولة

Modern Theories in Early Childhood Education

د ط 425 CHS 425 2 - - 2 -

يتضمن المقرر التعريف بالمنظمات الدولية والاقليمية والمحلية المعنية بحقوق وتشريعات الاطفال وتقديم الخدمات وأوجه الرعاية المتنوعة لهم سواء كانوا أسوياء أو غير ذلك. ويتعرض المقرر إلى التعريف بالهيكل التنظيمي والبنائي والوظيفي لتلك المنظمات، مع التركيز على قضايا وحقوق الطفل وكيفية التوعية بها لدى الطفل والقائمين على تربيته، والعمل على تطبيقها في مرحلة الطفولة. بالإضافة إلى التعريف بأهمية العمل التطوعي في المؤسسات التابعة لتلك المنظمات في إطار مفهوم الشراكة المجتمعية.
The course identifies the most recent theories of Early childhood education from various theoretical fields; including psychological, social, behavioral and cognitive. It provides application procedures of these theories in educational environments with emphasis on teaching and shaping children’s behavior.

طرق تدريس مهارات القراءة لذوي صعوبات التعلم

Methods of Teaching Reading to Children with Learning Disabilities

د ط 445 CHS 445 3 - - 3 CHS 345

يتضمن المقرر تعريف عن مهارات القراءة المختلفة، وطرق التدريس المختلفة، وتقديم استراتيجيات متنوعة تساعد على تدعيمها سواء بداخل حجرة الفصل بتعديل المنهج والبيئة أو بغرفة المصادر.
The course explores methods and strategies of teaching math that are used with children with math disabilities. It provides students with numerous activities thataccommodate skills needed to be learned. Students will be trained to use methods of following up an individual child’s educational development.

التقويم التربوي للأطفال من ذوي الاحتياجات الخاصة

Educational Assessment for Children with Special Needs

د ط 446 CHS 446 3 - - 3 CHS 341

يتضمن المقرر تعريف عن مهارات التشخيص وآلياته وأدواته لتشخيص ذوي الاحتياجات الخاصة، والتقويم التشخيصي ومداخله لتقييم المهارات المختلفة، وأسس تقييم الاستراتيجيات المتنوعة وأساسيات تتبع تطور الحالة سواء داخل الفصل أو بغرفة المصادر.
The course explains the process of educational assessment and evaluation and its role in the process of learning. Students will be trained to use and implement different assessments and evaluation tools; they will be able to analyze and evaluate the results, and to extract individual educational plans for children with disabilities.

طرق تدريس الرياضيات لذوي صعوبات التعلم

Methods of Teaching Mathematics to Children with Learning Disabilities

د ط 447 CHS 447 3 - - 3 CHS 345

يتضمن المقرر التعريف بمهارات الرياضيات المختلفة، طرق تشخيصها، وطرق التدريس المختلفة، وتقديم استراتيجيات متنوعة تساعد على تدعيمها سواء بداخل حجرة الفصل بتعديل المنهج والبيئة أو بغرفة المصادر.
The course explores methods and strategies of teaching math that are used with children with math disabilities. It provides students with numerous activities that Childhood Studies 14 accommodate skills needed to be learned. Students will be trained to use methods of following up an individual child’s educational development.

تعديل وتكييف استراتيجيات التعلم لذوي الاحتياجات الخاصة

Modifying Teaching Strategies for Children with Special Needs

د ط 448 CHS 448 3 - - 3 CHS 341

يتضمن المقرر تعديل وتكييف استراتيجيات التعلم، والبيئة التعليمية وتطويعها لتناسب قدرات وإمكانيات الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة بداخل الفصل الدراسي، حيث تتعرف الطالبات على أسس وطرق الدمج في التدريس وتكييف الأنشطة وتعديل البيئة الصفية لذوي الإعاقات البسيطة والمتوسطة.
The course introduces methods of modifying teaching strategies, educational plan, curriculum, and classroom environment so that a child 7Yy special needs can learn in the last restricted environment.The course introduces methods of modifying teaching strategies, educational plan, curriculum, and classroom environment so that a child 7Yy special needs can learn in the last restricted environment.

تقويم وتشخيص صعوبات القراءة

Reading Assessment for Children with Reading Disabilities

د ط 449 CHS 449 3 - - 3 CHS 345

يتضمن المقرر تعريف عن مهارات التشخيص وآلياته وأدواته لتشخيص ذوي صعوبات القراءة، والتقويم التشخيصي ومداخله لتقييم مهارات القراءة المختلفة، وأسس تقييم الاستراتيجيات المتنوعة وأساسيات تتبع تطور الحالة سواء داخل الفصل أو بغرفة المصادر.
The course explains the process of assessment and evaluation for reading disabilities and explores several assessment tools that help in diagnosing children with reading disabilities. Students will be trained to use and implement different assessment and evaluation tools; they will be able to analyze and evaluate the results, and to extract individual educational plans for children with reading disabilities.

تختار الطالبة أربع مواد بواقع 14 ساعة





 

 

 

 

 

 


أرسل الصفحة لصديق إطبع هذه الصفحة أبلغ عن خطأ في الصفحة أضف رابط الصفحة لموقعك
آخر تحديث 11/25/2020 8:11:25 AM