الانتقال الى المحتوى الأساسي

كلية علوم الانسان والتصاميم

 

المقررات الإجبارية
Compulsory courses


اســـــــم المقرر الرمز/ الرقم CODE/ NO.  
عدد الوحدات
الوحدات المعتمدة المتطلبات السابقة توصيف المقرر 
نظري  عملي  تدريب 

أسس التغذية

Principles of Nutrition

غ ت 111 FNU 111 3 - - 3 -

دراسة مكونات الغذاء : الكربوهيدرات – البروتين – الدهون – الأملاح المعدنية والفتيامينات والماء ونبذه مبسطة عن الهضم والامتصاص والتمثيل الغذائي . كما تدرس الطالبة نبذة عن مصادر هذه العناصر في الأطعمة المختلفة ومواصفات الغذاء المتوازن وعلاقته بالصحة العامة
The course is designed to provide the student with an understanding of the fundamental concepts of human nutrition, including digestion, absorption, metabolism, and functions of nutrients as they relate to human health and disease.

إرشاد الطفل وتوجيهه

Children's Guidance and Counseling

د ط 211 CHS 211 3 3 - - 3

يتناول المقرر التعريف بالارشاد و التوجيه ، أهدافه ، مجالاته ، أهميته كما يتناول توصيف العملية الارشادية وأهم عناصرها و الضوابط المهنية و الاخلاقية للمرشد ، وأيضا دور الاباء فى ارشاد الابناء، مع عرض لأهم الاساليب التربوية المختلفة في توجية الاطفال وارشادهم
The course discusses the important of guidance and counseling for children. It will explain the different principals in guiding children's behavior by exploring different methodologies in this field.

مراحل نمو الطفل

Developmental Stages of Child

د ط 213 CHS 213 3 - - 3 -

يتضمن هذا المقرر التعريف بمفهوم النمو وأهميته وأهدافه ومبادئه، مع الإلمام بمطالب النمو ومظاهره من الميلاد وحتى مرحلة الطفولة المتأخرة
The course discusses the important of guidance and counseling for children. It will explain the different principals in guiding children's behavior by exploring different methodologies in this field.

رياض الأطفال

Preschool Education

د ط 221 CHS 221 3 - - 3 -

يتضمن هذا المقرر نشأة رياض الأطفال وأراء الرواد الأوائل فيها ومعايير بناء الروضة ونظم العمل بها كما تتعرف على خصائص معلمة رياض الأطفال واهم الأدوار التي تقوم بهاو والطرق المختلفة لتقييمها
The course discusses the history of kindergarten establishment and the views of pioneers in this field. It also identifies the principals of childhood institute and the working system which leads to identify the characteristics of the kindergarten teacher and her most important roles and methods of evaluation.

طرق التدريس في رياض الأطفال (1)

Teaching methods For Preschool (1)

د ط 222 CHS 222 3 - - 3 -

يتناول هذا المقرر تعريف الطالبة بالأسس التي يقوم عليها التعلم في الروضة، واهم الطرق المستخدمة في هذا التعلم مع الإلمام بطرق تقويم طرق التدريس واختيار ما يناسب طفل الروضة منها
The course will provide foundations and principles of preschool learning theories. The students will learn methods of evaluation, records keeping, and educational9 programs, which will help the students to evaluate the appropriate method in teaching preschoolers.

برامج رياض الأطفال

Preschool Programs

د ط 223 CHS 223 3 - - 3 CHS 221

يتناول هذا المقرر التعريف ببرامج رياض الأطفال أهدافها، أنواعها، والإلمام بالأهداف التربوية وتحديد مستوياتها والتدريب على تصميم وتقويم برامج لأطفال الرياض
The course addresses various kindergarten programs and their objectives and types. The students will be familiar with educational objectives and will be able to determine their levels. Furthermore, they will be trained to design and evaluate kindergarten programs.

المهارات الفنية والحركية في رياض الأطفال

Artistic and motor Skills for Preschool

د ط224 CHS 224 2 2 - 3 CHS 222

يتضمن هذا المقرر التعريف بمفاهيم النمو الحركي والعوامل المؤثرة فيه مع الإلمام بفنون الأطفال في مراحلها المختلفة، ثم التعرض إلى دور المعلمة والأسرة في تنمية المهارات الفنية والحركية لدى الطفل، ودراسة طرق الكشف والتقويم للقدرات الفنية والحركية للطفل
The course includes a definition and concept of motor growth and the affective factors with the knowledge of the art of children in various stages. It covers the teacher’s roles and the family in the development of artistic and motor skills of the child. The students will study the methods of detection and evaluation of children artistic and motor abilities.

الوسائل التعليمية في رياض الأطفال

Educational Aids in Preschool

د.ط 225 CHS 225 3 - - 3 CHS 222

يتناول هذا المقرر تعريف الطالبة بالوسائل التعليمية أهدافها، أنواعها، ودورها في عملية التعلم للطفل، كما يتناول تدريب الطالبة على كيفية استخدام خامات البيئة في إنتاج بعض الوسائل التعليمية للطفل
The course introduces different educational aids, their appropriate selection, and their role in the learning process for the children. The practical part includes training for the students in mapping useful educational aids using different material and resources.

إدارة المشروعات الخاصة

Special Projects Management

أأ م320 HHM 320 3 - - 3 -

يتناول هذا المقرر توضيح المفهوم الحقيقي لإدارة المشروعات من حيث الوظائف والأصول العلمية للإدارة. كما يهتم كذلك بتوضيح وظائف المنظمة لمساعدة الطالبة على تكوين فكرة إدارية علمية ولإنشاء مشروع اقتصادي في أي مجال، بالإضافة إلى دراسة الجدوى الاقتصادية للمشاريع.
The course explains the core concepts of project management such as functions and assets. Also explained is an institution function to aid students in forming for profit project applied to any field. Economic feasibility for projects is also covered.

المفاهيم العلمية للأطفال

Scientific Concepts

د ط 320 CHS 320 2 3 - 3 CHS 225

يتضمن المقرر التعرف على طبيعة المفاهيم العلمية وخطوات تكوينها عند الطفل، والكيفية التي تنمى بها تلك المفاهيم، كما يتناول التدريب على تخطيط وتنفيذ الأنشطة المناسبة في رياض الأطفال لتعليم الطفل المفاهيم العلمية.

الاستعداد للقراءة والكتابة

Reading and Writing Readiness

د ط 326 CHS 326 2 3 - 3 CHS 225

يتناول هذا المقرر مفاهيم الاستعداد للقراءة والكتابة عند الطفل والمهارات اللغوية المختلفة التي تتضمنها وطرق التدريب عليها من خلال أنشطة مقترحة لتنميتها عند الطفل
The course explores the stages and factors involved in the principle of child’s learning of reading, writing, and language skills. Practical part of this course will aid student to develop children's learning along there lives through special activities that foster these skills.

المفاهيم الدينية والاجتماعية للأطفال

Religious &Social Concepts for children

د ط 327 CHS 327 3 - - 3 CHS 225

يتناول هذا المقرر التعريف بمراحل تكوين المفاهيم الدينية والاجتماعية لدى الطفل والطرق المساعدة على ذلك كما يتناول إعداد أنشطة متكاملة لتكوين المفاهيم الاجتماعية والدينية عند الأطفال.

المفاهيم الرياضية للأطفال

Mathematical Concepts

د ط 328 CHS 328 2 8 - 4 HHM 216- 217

يتضمن المقررالتعرف على طبيعة المفاهيم الرياضية وتصنيفاتها المتعددة وخطوات تكوينها عند الطفل، والكيفية التي تنمى بها تلك المفاهيم، كما يتناول التدريب على تخطيط وتنفيذ الأنشطة المناسبة لتعليم الطفل مفاهيم الرياضيات في رياض الاطفال
The course includes the different types of mathematical concepts and the levels of development, and the methods for developing them. The course also includes training students to plan and implement appropriate activities for teaching children mathematics in the kindergarten.

أدب وثقافة الطفل

Children's Literature And Culture

د ط 329 CHS 329 3 - - 3 CHS 327

يتضمن هذا المقرر التعريف بأدب وثقافة الطفل، مع الإلمام بالعوامل المؤثرة في ثقافة الطفل، ودراسة فنون أدب الأطفال ووسائط تثقيف الطفل، مع دراسة معايير اختيار وتقييم وسائط تثقيف الطفل، والتعرض لدور التقنية في أدب ثقافة الطفل
The course defines children's literature and provides the factors that affect children's culture. It aims in presenting the art of children's literature and the media that is used to educate children. Accordingly, the students will be able to evaluate and select the mass media; moreover, they will be exposed to the role of modern technology in children's learning.

رعاية الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة

Exceptional Children

د ط 341 CHS 341 2 3 - 3 CHS 213

يتناول هذا المقرر التعرف على المفاهيم المتعلقة بالإعاقة وأنواعها وتصنيف ذوي الحاجات الخاصة ثم التعرف على مسببات الإعاقة وخصائص وسلوكيات الإعاقات المختلفة وطرق القياس والتقويم للإعاقة
The course introduces students to special needs in all areas. They will learn causes of disabilities, diagnoses and evaluation procedures, characteristics of disabilities, and intervention strategies for all. Topics include parents’ issues and individualized education plans.

صعوبات التعلم عند الأطفال

Learning disabilities

د ط 345 CHS 345 3 - - 3 CHS 341

يتناول هذا المقرر تعريف الطالبة بما هبة صعوبات التعلم للأطفال، أسبابها، أنواعها، وطرق تشخيصها، وعلاجها في الروضة
The course provides foundations and principles of preschool learning theories. The students will learn methods of evaluation, records keeping, and educational programs, which will help the students to evaluate the appropriate method in teaching preschoolers.

القياس والتقويم في رياض الأطفال

Assessment and Evaluation for Preschool

د ط 414 CHS 414 3 - - 3 CHS 414

يتضمن هذا المقرر التعريف بمفهومي القياس والتقويم والعوامل المؤثرة فيهما، مع الإلمام بدورهما في العملية التربوية، مع التركيز على دراسة بعض أدوات التقويم المختلفة لأطفال الرياض
The course gives students a basic understanding of evaluation and assessment factors influencing these concepts and its role in the learning process includes assessment of children with different measurements, tests, rating scales, and evaluation tools.

المشكلات السلوكية للأطفال

Behavioral Disorders in Early Childhood

د ط 415 CHS 415 3 - - 3 CHS 211

يتضمن هذا المقرر التعريف بمشكلات الطفولة ومعايير تحديد السلوك المشكل، مع الإلمام بتصنيف مشكلات الطفولة، ثم التعرض لدراسة العديد من المشكلات السلوكية لأطفال الرياض
The course gives students a basic understanding of behavioral problems and methods of discovering and assessment of these disorders. Examples of behavioral problems are fear, aggression, and dial-biting at preschool level.

طرق التدريس في رياض الأطفال(2)

Teaching methods in Preschool (2

د ط 426 CHS 426 2 4 - 4 CHS 326 CHS 328

يتناول هذا المقرر المهارات التدريسية اللازمة لمعلمة رياض الأطفال وكيفية التدريب عليها داخل معامل التدريس المصغرة كما يهيئ الطالبة قبل الخروج الميداني للتربية العملية من خلال المشاهدة والمشاركة في عمليات التدريس
The course addresses the primary teaching skills for kindergarten teacher though out training students in labs (mini-teaching). It also prepares students for field training through observation and participation in the process of teaching.

Field Trainingالتدريب الميداني د ط 427 CHS 427 2 - 12 6 CHS 426

تهدف هذه المادة إلى إعطاء الفرصة للطالبة لتنفيذ المنهج المطور والتدريب العملي تحت إشراف أستاذة المادة لتوظيف كل المعلومات والخبرات التي اكتسبتها خلال دراستها للمقررات المختلفة في مجال دراسات الطفولة
The course addresses the importance of field training in developing preschool teachers. It identifies the various functions of teachers during training. It also gives students an opportunity to experience a direct interaction with children, through the preparation and implementation of activities for preschool children

سيكولوجية الدمج في الطفولة المبكرة

Psychology of Inclusion

د ط 444 CHS 444 2 2 - 3 HMM 361

يتعرف الطالبات على أسس وطرق الدمج في التدريس وتكييف الأنشطة وتعديل البيئة الصفية في فرق التربية الخاصة لذوي الإعاقات البسيطة والمتوسطة
The course explores methods and strategies of teasing reading and writing that are used with children with reading and writing disabilities. It provides students with numerous activities that accommodate skills to be learned. Students will be exposed and trained to use methods to follow up an individual child’s educational development.

المجموع  67  





 

 

 

 

 

 


أرسل الصفحة لصديق إطبع هذه الصفحة أبلغ عن خطأ في الصفحة أضف رابط الصفحة لموقعك
آخر تحديث 11/25/2020 9:51:44 AM